Pages

Monday, August 8, 2011

let's bersyukurlah :D


salam everyone..
tadi sembang dengan kawan2.. 
gosip itu dan ini..
 
jangan salah faham, gosip kami ni, gosip yang ilmiah a.k.a gosip yang tidak mencela mana2 

pihak..
kami just cite best2 things je, bad2 things tolak tepi di sebabkan masing2 takut pahala puasa 

kurang disebabkan mengkeji orang..


so, daripada kisah2 yang kami diskusikan tadi,

aku nak buat refleksi diri..

kot-kot ade yang sentap dengar cite up-up seperti berikut kan..

(mata ke atas, tangan di dada)
___________________________________________________________________________

WARNING!!!  
situasi2 di bawah ni tak ade kena mengena dengan yang hidup @ yang meninggal dunia..

ini sekadar medium utk kita refleks diri masing-masing tentang kepentingan bersyukur..


Situasi 1:

A: ramai cakap muka aku mcm RCW.. aum..aum..kau ade? (dengan angkuhnya)

B: ye ke.. bertuahlah kau.. aku tak cantik pon.. seperti melukut ditepi gantang jek..


Situasi 2:

A: Last week bapak aku dapat title Tan Sri.. kau ade? (dengan angkuhnya)

B: hmm.. mesti kau happy kan.. aku ni biase2 je.. hidup segan mati tak mahu..


Situasi 3:

A: balak aku study kat overseas, course degree dlm engineering.. kau ade? (dengan angkuhnya)

B: balak aku keje bese2 je.. ade diploma je puunnnn, tak mcm balak kau..



-------------------------------------------------------------------------------

10 years later..


Situasi 1 :

A: hai.. minah ape kabo?

B; maaf, sape ni ek? tak cam la..

A: aku peah lah...

B: la.. dulu muka macam RCW, skarang dah mcm RMA plak..


kecantikan tak kekal lama.. yang muda pasti akan menjadi tua..

jadi,pegang prinsip:  i the way i are..

sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan pada kita..

so, ucaplah Alhamdulillah..


Situasi 2:

A: nak pinjam duit sikit boleh tak? 

B: bukan ke kau anak Tan Sri, tak kan tak de duit kot?

A: bapak aku yang Tan Sri, aku drebar lori je..


jangan sesekali riak dan takbur dengan kesenangan yang Allah kurniakan pada kita..

sentiasa bersyukur tanpa melupakan kepada Yang memberi rezeki pada kita..

so, ucaplah Alhamdulillah..


Situasi 3:

B: balak kau jadi engineer kat syarikat mana skrg?

A: ade kat umah..

B: oh.. tengah bercuti ke?

A: em-em dia sampai sekarang tak dapat2 kerja lagi lah.. 



Jangan sesekali berbangga dengan perkara-perkara baik yang berlaku dalam hidup kita..segala yang berlaku

dalam hidup kita adalah atas kehendak-Nya..

jadi, sentiasa bersyukur sengan kurnianNya,dan berdoa supaya kesudahan baik terus berlaku dalam

hidup kita samaada di dunia mahupun akhirat..

so, ucaplah Alhamdulillah..



ingatlah,

"hidup ini umpama roda,

kadangkala kita di atas. kadangkala kita di bawah.."

renung-renung kan..

yang mana baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan..
selamat berpuasa kawan-kawan
:)